Een beleving creëren voor bezoekers en gasten op jouw kantoor

Een beeldscherm is als een venster naar een andere wereld. Iemand die in een wachtkamer zit te wachten kan een virtuele rondleiding krijgen door het pand. Of de aanstaande behandeling alvast bekijken dankzij een video impressie. Het is ook mogelijk om de laatste nieuwtjes weer te geven, met digitale signage kun je alle kanten op. Daarbij is het altijd van belang om een meerwaarde te creëren, er dient iets toegevoegd te worden aan de kennis of beleving van de aanwezige. Hoe dit werkt leggen we uit op deze pagina, aan de hand van enkele praktijkvoorbeelden.

Concurrentie met beeldschermen

Er zijn veel locaties waar wachtkamerschermen hangen, die toch niet vaak bekeken worden. Die stapel oude tijdschriften worden steeds minder gelezen, daarvoor in de plaats zijn nu smartphones die de aandacht trekken. Bij wachtkamerschermen biedt relevante informatie de voornaamste attractiewaarde. Met animerende elementen en opvallend kleurgebruik kan de aandacht worden getrokken, vervolgens zal de boodschap relevant en aanvullend moeten zijn op de reeds aanwezige kennis. Denk aan aangepaste openingstijden tijdens de vakantieperiode, of koppel het oproepsysteem aan het narrowcasting systeem. Wanneer de volgende cliënt aan de beurt is verschijnt dit op het scherm. Dit werkt niet alleen een stuk klantvriendelijker, het kan het personeel ook werk uit handen nemen. Alleen teksten van de website kopiëren en plakken is niet voldoende, creëer een meerwaarde voor bezoekers en gasten met digital signage.

Een sales pitch vereist meer inzet

Belangrijke informatie voor een bezoeker zal meer aandacht krijgen dan een reclameboodschap. Dat is logisch, bij digital signage moet er altijd rekening gehouden worden met de boodschap die wordt aangeboden. Hoe sterker het voordeel is voor de aanbieder, des te meer aandacht er moet zijn voor een opvallende presentatie. Denk aan digital signage in een elektronica winkel. Iemand stapt binnen om een afstandsbediening te kopen voor een wat oudere televisie. Hoe kun je deze bezoeker converteren tot een klant die met een splinternieuwe televisie naar huis gaat? Met een videowall bijvoorbeeld, daar kijkt de klant zeker niet omheen. De content moet wel flitsend en motiverend zijn, het is immers een commerciële boodschap.

Een videowall kopen is niet voor alle bedrijven weggelegd, dit vereist een aanzienlijke investering. Er zijn daarom mogelijkheden om dit soort apparatuur te huren, bijvoorbeeld voor een promotionele campagne. Daarnaast moet de software en het design ook goed ingevuld worden. Meerdere schermen tegelijkertijd aansturen vereist specifieke kennis, zowel op het gebied van hardware en software als marketing. Laat je daarom vooraf goed informeren over de mogelijkheden én de meerwaarde van dit type digital signage.

Maatwerk voor iedere situatie

Bij een receptie waar de gemiddelde wachttijd twee minuten bedraagt, heeft het niet veel zin om een promotionele video te laten zien van tien minuten. In een ruimte waar meer tijd wordt doorgebracht, bijvoorbeeld in een fast food restaurant, zal er toch echt wat meer te zien moeten zijn dan steeds opnieuw dezelfde televisiecommercial. Een doordachte content planning is daarmee van groot belang, evenals de plaatsing van schermen op een specifieke locatie. Daarom is digital signage een kwestie van maatwerk. Zo bereik je het beoogde publiek, en houd je de aandacht vast om het vooropgestelde doel te bereiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *