De meest kleurrijke werkplek is een kantoorbaan

Ken je die reclame van Fischermans Friend waarbij de manager de nieuwe werknemer het super mooie kantoor laat zien. Alles ziet er creatief, vrij en netjes uit. Vervolgens komen ze aan in een donkere kelder met een bureautje en stapels papieren waarna de manager zegt: ‘en dit is jouw creative workspace’. Een flinke domper voor de werknemer maar zo gaat het er in het echt natuurlijk niet aan toe.

Wat wel heel kenmerkend is voor kantoren tegenwoordig is dat ze al lang niet meer zo saai zijn ingericht als vroeger. Twintig jaar geleden bestond een kantoor uit hokjes met een computer en stapels papieren en dikke multomappen. Nu is het steeds belangrijker dat ook kantoren een fijne, sfeervolle en creatieve omgeving zijn.

Een tevreden werknemer is tenslotte een hardwerkende werknemer. Wanneer jouw werknemers met tegenzin naar werk komen omdat ze letterlijk in een grijze massa werken, dan is dat niet bevorderend voor het bedrijf. Neem nou bijvoorbeeld het kantoor waar ik momenteel deze blog aan het typen ben. Ik werk voor YoungCapital op het hoofdkantoor in Hoofddorp. Net zoals twintig jaar geleden heb ik een computer en beeldschermen tot mijn beschikking, want ja er moet wel nog steeds gewerkt worden. Maar als ik om mij heen kijk zie ik geen grijze massa. De verschillende afdelingen zijn opgedeelt in glazen en open ruimtes en in elke hoek staan er grote planten. Ook op de tafels staan kleine plantjes en de  glazen wanden zijn volgeplakt met post-its in allerlei kleuren. De vergaderruimtes zijn kleurrijk ingericht met allerlei verschillende stoelen. Van nette werkstoelen tot chillstoelen of zelfs schommels. Maar het belangrijkste van alles is natuurlijk de tafeltennistafel die we elke dag na de lunch gebruiken om even te ontspannen.

Ik zal je nog een voorbeeld geven van een prachtig kantoor waar ik ooit moest presenteren voor mijn studie bedrijfskunde. Het kantoor van de ABN Amro op de Zuidas is van binnen nog mooier dan van buiten. Aan de buitenkant ziet het er al indrukwekkend uit, maar van binnen is het nog vele malen mooier. Je komt binnen in een enorme hal, waar het plafond wel vier of vijf verdiepingen hoog is. Vervolgens liepen we naar de ‘creative space’ net zoals in de reclame. Echter was het hier een kleurrijke langwerpige ruimte, wat de grijze massa in je hoofd direct kleur bracht. Met grijze massa bedoel ik in dit geval je hersenen en niet een saaie kantoorruimte.

Één wand was bedekt met schermen die samen één groot beeldscherm vormden. Op deze beeldschermen mochten wij onze presentatie weergeven, terwijl de rest van de studenten en een aantal innovatieve werknemers van ABN Amro luisterden vanaf kleurrijke zachte stoelen die in de ruimte stonden. Verderop hing een grote houten schommel waar je zeker wel met vier mensen op kon zitten. Na afloop van de presentaties was er zoals een leuk bedrijf dat betaamd een vrijdagmiddagborrel. Overigens hebben we dat natuurlijk ook bij YoungCapital!

Ik zei zelf vaak dat ik een goedbetaalde kantoorbaan wilde en dan kreeg ik regelmatig de opmerking ‘Wat saai dat is echt niks voor mij’. Nou inmiddels weet ik wel beter en is het behoorlijk achterhaald om te zeggen dat een kantoorbaan saai is. Mijn werkomgeving is misschien nog wel kleurrijker dan dat van een hovenier!